
A szeretet dimenziói.
(A szeretet dimenziói.) 1.
A társadalom legtöbbet használt kifejezése a szeretet vagy szerelem szavakban jut kifejezésre. Írók, költők, zeneszerzők, a különböző művészeti ágak képviselői, lelkészek, közéleti emberek számtalan alkalommal fejezik ki azt az emberi érzést, amely mindenkihez közel áll. De végül is mit akar mondani nekünk az a szó, hogy szeretet? Mondhatná valaki, hogy unalmasan emlegetett, elcsépelt kifejezés. Ugyanakkor az élet gyakorlatában a szeretetet sohasem lehet megunni. Egy tulajdonság, melynek meghatározása alapvetően fontos az életben. De közelebb kerülhetünk a szeretet gondolatához, ha különböző szempontokat is figyelembe veszünk. Melyek ezek? Általános társadalom tudati, tudat alatti elméleti megközelítések, anyanyelvi és idegen nyelvi szómagyarázatok. Lehetnek írói, művészi, de gyakorlati népi meghatározások, elemzések, példák. Valamint keresztény teológiai bibliai magyarázatok, hitgyakorlatok. A különböző művészeti ágakban is keverednek a hasonló megközelítési módok, attól függően, hogy az illető író vagy költő milyen világkép alapján publikál a szeretetről. Amikor e jellemvonás kifejtéséről hezitálok, felmerül bennem a kérdés: Melyiket részesítsem előnyben azért, hogy jól érthetően megfogalmazva legyen az írás? Talán könnyű a jellemvonás témája és mégis nehéz írni, beszélni róla, mivel kiváló emberek sokat írtak róla. Mit is tudnánk hozzá tenni például Jézus vagy az apostolok tanításához? Csak ismételni tudjuk, a bölcsességeket, mert az emberiség szent könyvei, írásai, költeményei, énekei többnyire szeretetről szólnak. Beszélgetések, baráti találkozások bizonyítják a félreérthetetlen tényt, hogy létezik, aki gyakorolja, megéli a szeretet törvényét, életét. De mi is valójában a szeretet? Egy érzés? Szerzett, vagy tanult tulajdonság? Egy gyakorolt erkölcsi magatartás, cselekedet? Csupán az emberhez, vagy más élőlényekhez pl. állatokhoz is köthető? Vagy csak a felsőbbrendű világhoz a számunkra nem látható angyalok, istenek világához tartozó tulajdonságról van szó? Milyen relációban, összefüggésben vagy viszonyban lehet róla elmélkedni? A szeretetnek többféle szinonim kifejezése van. Tapasztalatunk azt diktálja, hogy a szeretet, mint kedvelés, megjelenik az emberek, állatok, növények, ételek, tárgyak, elméleti ismeretek, tantárgyak, kultuszok, természeten túli dolgok világa felé. A vizsgálat tárgyaként nem beszélünk szeretetről, mivel az egy élőhöz köthető tulajdonság. Így csak elméleti tárgyról vagy síkról lehet szólni. Ha magyar anyanyelvi szempontból vizsgáljuk a szeretet kifejezést, rögtön észrevehetjük, hogy két tagra lehet bontani a "szer" tárgy, vagy "szer-(zet)" élőlény főnévre és az "etet" igére. A magyar nyelv jól kifejezi a lényeget. Bár a szer az lehet tárgy, de a szeretet az már élőlényhez köthető. A szeretet egy tulajdonság melyet valakitől kaptunk szereztünk. Keresztények, hívők azt vallják, hogy Istentől kapták. De mindenki, akik szülő, édes vagy nevelő, aki "etet", vagyis táplálékkal lát el bennünket, tőlük is kaptuk a szeretetet, ha nem formálisan, foglakozásszerűen, hanem szívből történő volt a táplálás. Így máris nem teljesen elméleti síkon vagyunk, hanem a gyakorlati élet tényeiről beszélünk. Sajnos anyanyelvünket félre is lehet érteni, ezért pontosítanunk kell. Ugyanis az etetésnek van egy negatív értelmezése is. Ha valaki szerrel etet valakit, méreggel, kábítószerrel, vagy téves információval, akkor már nem is annyira szeretetről van szó, hanem félrevezetésről, betegítésről, szélsőséges esetben ölésről, pusztításról. Tehát nagyon vigyáznunk kell arra, hogy a szeretetet hogyan értelmezzük, magyarázzuk, mert nyilvánvalóan fontos a jól megalapozott elméleti szint azért, hogy a gyakorlat is megfelelő lehessen. A pszichológia megállapítása szerint a szeretet átválthat gyűlöletre, melyet sajnos gyakran tapasztalhatunk. Mit tegyünk, hogy ne így legyen? A szeretetet ápolni kell. Hinni kell benne, hogy "a szeretet soha el nem fogy!" Pál apostol szépen fejti ki nézetét: A szeretet dicséretében. - mely a Korinthusi első levél 13. fejezetében található. Ott azt találjuk, hogy a szeretetről lehet szépen beszélni bármilyen nyelven. Lehet róla értekezéseket, verseket, prédikációkat, fejtegetéseket írni, bármilyen nyelven, ha a szívünkbe nem található meg az isteni szikra semmi értelme az egésznek. Az apostol a szeretetet Istentől jövő tulajdonságnak legfőbb jónak tartja, ezért az összes hős tulajdonságokat elveti, semmisnek nyilvánítja, ha azok nem párosulnak az isteni szeretettel. S végül egy gyakorlati példa, mely talán Oroszországban történt a 2. világháború idejében. Mivel többféle verzióban vált ismertté, legendássá ezen esemény, ezért nem is az a lényeg, hogy hol volt és kinek mikor volt Karácsony. De felidézzük a történetet, miszerint a harcmezőn egymással szemben álltak a csapatok. Amikor eljött a szeretet ünnepe, tűzszünetet hirdettek és a katonák átmentek a front másik vonalába, hogy együtt ünnepeljék a Karácsonyt az ellenséggel. Szép példa ez arra nézve, hogy sohasem látták egymást és abba tudták hagyni a harcot és szeretetet tudtak gyakorolni egymás iránt. Ilyen példák arra késztethetnek bennünket, hogy a háborúságot-gyűlöletet hagyjuk abba és szeretetet gyakoroljunk, nemcsak a nagy ünnepek alkalmával, hanem a hétköznapok forgatagában is embertársaink javára.
2022.06.09. Veres Győző.