Adj bölcsességet, szeretetet.

2020.04.14


Jó dolog, ha gyakran lapozgatunk, gyermekkori emlékeinkben s akkor eszünkbe juthatnak azok a tanítások melyeket nevelőinktől, szüleinktől hallottunk. Emlékezetes lehet a csodás mesék világa, melyben megjelenik a csodatévő személy, aki a szereplő három, esetleg több kívánságát is teljesíti. A kérés teljesítésének mindig feltétele van, melyet így lehet összegezni: Jónak kell lenni! Csodák csak a mesékben történnek a felszólítás gyermekek részére szól, tanítói célzattal - mondhatná valaki. Bár igaz - e vélemény, de ne becsüljük le a hasznos nevelő mesék világát. A való életben is történhetnek csodák. A bölcs és érett felnőttnek is szüksége van jóra, nevelő mesékre, történetekre, mert gyakran elfelejtkezik jól viselkedni. A bibliában hívő ember nem tartja a szentírásban olvasható történeteket meséknek, noha a biblia világa telis - tele van természetfeletti csodákkal. Ilyen csodálatos történetnek nevezhető az I. Királyok könyvében a 3. rész 5 - 14 verseiben olvasható igeszakasz története.
5. "Megjelent Gibeonban az Úr Salamonnak azon éjjel álmában, és monda az Isten: Kérj, a mit akarsz, hogy adjak néked.
9. Adj azért a te szolgádnak értelmes szívet, hogy tudja ítélni a te népedet, és tudjon választást tenni a jó és gonosz között; mert kicsoda kormányozhatja ezt a te nagy népedet?
11. Monda azért az Isten néki: Mivelhogy ezt kérted tőlem, és nem kértél magadnak hosszú életet, sem nem kértél gazdagságot, sem pedig nem kérted a te ellenséginek lelkét; hanem bölcsességet kértél az ítélettételre:
12. Íme, a te beszéded szerint cselekszem, ím, adok néked bölcs és értelmes szívet, úgy hogy hozzád hasonló nem volt te előtted, és utánad sem támad olyan, mint te".
Salamonnak abban a kiváltságban volt része, hogy a Mennyek ura megjelent neki álmában. Az isteni megjelenés gyakori a szentírás világában. Mivel Istent az ember színről színre nem láthatja a bűn miatt, ezért alternatív módon, álom által szólt Salamonhoz. A történet érdekessége abban nyilvánul meg, hogy az ember álomban is képes imádkozni, azaz Isten megjelenhet, kérést lehet neki adni, támogatást lehet tőle kapni. Milyen nagy lehetőség ez az ember számára! Salamon, népe első számú embere, királya volt. Nyilván nagy teher nehezedett reá, ezért kereste meg az Isten, azért kellett vele álmodnia. Álmából az derül ki, hogy igen fontos dolgon gondolkozott. Az igazság szolgáltatás, vezetés felelősségteljes gondjai foglalkoztatták, melyre elhívást kapott. Álmában a Mindenható jött segítségére, hogy kívánságát teljesítse. Az Örökkévaló nem adja meg annak a kérését, aki önző érdekek szerint, pénzben, gazdagságban, hosszú gondtalan életben, ellenség legyőzésében gondolkodik. Salamon bölcsességet kért Istenétől, melyet beszéde szerint megkapott, hogy a mai napig is Bölcs Salamonnak nevezik Izrael királyát. Különleges képesség az, ha valaki folyamatában tudja látni az eseményeket és más személyek nézőpontját is figyelembe tudja venni. Ilyen formán el tudja dönteni mi a jó és rossz. A bölcsesség egyfajta gondolkodásmód és életszemlélet megnyilatkozása. Benne megmutatkozik az igazság keresése, mely napjaink szabadelvű eszméjére igazság tagadására adott válasz megtalálásában realizálódhat. Erről a tulajdonságról nem mondhat le egyetlen bölcs ember sem. Ismerjük fel azt, hogy töredékes az ismeretünk. Pál apostol azt írja:1 Kor. 13, 9 "Mert rész szerint van bennünk az ismeret, rész szerint a prófétálás:" Ezért törekedni kell folyamatában az ismereteink bővítésére, gyarapítására, esetleges helyesbítésére. Megfelelő nyitottsággal kell lennünk az újabb ismereteket illetően. Nem kell félni ezen információktól, mert hiszen a szentírás alapján el tudjuk dönteni mi a jó, hasznos és mi a káros. Pál apostol azt írja a szentírásról: 2. Tim. 3,16
"A teljes írás Istentől ihletett és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre," 

Minden információt meg lehet szűrni és meg kell találni a számunkra hasznos információt. Ezen eljárásban az ember részéről megfelelő alázatossággal kell élni, mivel ismeretünk töredékes, behatárolt, korlátok közt van. Nyilván meg kell mások véleményét is hallgatni, mert nem biztos, hogy mindenben jól látjuk a dolgokat. El kell fogadni, hogy lehetnek nálunk jobbak, csak ilyen formán lehet más emberektől tanulni. Az alázat nem azt jelenti, hogy saját magunkat nyilvánosan leértékeljük, hanem a legreálisabb értékelést jelent a másokkal való kapcsolatban. Ha megbizonyosodtunk egy gondolati rendszer igazáról, akkor kellő alázattal, de ragaszkodni kell hozzá, amíg esetleg meg nem bizonyosodunk arról, hogy változtatni kell rajta. A keresztény ember számára a "sola scriptura" egyedül a szentírás elve követendő. Nevezetesen ami a szentírásból nem igazolható tévedés. A biblia zsinórmértékünk, melyet a bölcsességre vágyó ember nem hagyhat figyelmen kívül. Ünnepek alkalmával szeretnek az emberek valamit kapni. Bölcsességet, szeretetet szeretnénk kapni? - kérjük Istentől. Nyilván megadja azért, hogy tovább adjuk embertársaink számára. Nézzük meg ezeket a bölcs tulajdonságokat.

Megfontolt: A bölcs ember megértő, elfogadja a másik esendőségét, gyengeségeit, és kellő jóindulattal, szimpátiával van iránta. Elnézőbb másokkal szemben, mint magával szemben. Óvatosabban bánik a saját követelményeivel, elvárásaival.
Együttérzés: A megértést egészíti ki, empátiának hívják. Az ember nemcsak megérti más ember esendőségét, hanem többé-kevésbé bele is tudja élni magát a másik élet helyzetébe. Nemcsak a saját szemüvegén, hanem a másikén is képes látni a világot. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy el kell, fogadjuk más emberek, elveit, értékítéletét. Segít a döntéseinkben és ítéleteinkben tekintettel lenni a konkrét emberre, személyre.
Elvonatkoztatás: Sok tapasztalat összegzéseként általános törvényszerűséget lehet levonni mely, mint irányelv lehet mérvadó konkrét helyzetekben. A bölcs ember felismeri a mozgató rugókat, bizonyos dolgok következményét, látja az egyediben az általánosat, de nem veszíti el az egyedit.
Környezettudatosság: El kell tudni helyezni magunkat és az eseményeket a világ egészében. Meg kell próbálni összességében is látni azokat. Néha más nézőpontból (perspektívából) kell szemlélni az eseményeket, mint azok, akik a dolgok sűrűjében vannak. Érzékenynek kell lenni a kölcsönhatásokra, különböző összefüggésekre. Jó, ha az ember óvja környezetét, mert tudatosodott nála, hogy később visszahatnak reá, azon ártalmak, melyek a szennyeződésekből adódnak.
Felelősség vállalás: Az embernek felelőssége van önmaga és környezete előtt. Hogyan tudja felhasználni a megszerzett tudását saját maga és mások számára. Mindannyian hatással vagyunk környezetünkre, de nem vagyunk mindenkor ennek tudatában és előfordulhat, hogy nem is foglalkozunk azzal, hogy tetteink, viselkedésünk, beszédünk hogyan hat másokra. Gyakran olyan hatást érünk el, amit egyáltalán nem akartunk. Talán minden ember igyekszik úgy viselkedni és beszélni, hogy élete kedvezően befolyásolja környezetét. Felelősséget vállal a kapcsolataiért, azokért a hatásokért, amelyekkel befolyásolja mások életét.
Szeretet kapcsolat. Modern korunkban, ha szeretetről van szó az átlagember szerelemben, szexualitásban gondolkozik és annak megfelelően is ítéli meg a dolgokat. A bibliai történet kapcsán mondhatná valaki, hogy Salamonnak is milyen sok felesége volt. De ne hamarkodjuk el az ítéletet. Mert az elhamarkodott ítélet, hozhat téves, normálistól elütő válaszokat. Salamonnak királyi háztartása volt a palotában, így minden olyan női személyt, aki részt vett a munkában összeszámoltak. De mit lehetne manapság mondani annak a személynek, aki mindent a szexualitás szemüvegén keresztül szemlél? Azt, hogy a szeretetnek különféle fokozatai vannak. Barátság, elfogadás, tetszésnyilvánítás, gondolkozásbeli hasonlóság, jó cselekedetekben való azonosulás. stb. E meghatározások szeretet kapcsolatok, közeli testi kapcsolat szexualitás nélkül. A régi görög nyelvben több szó van a szeretet kifejezésére. (file, agapé, érosz) Ezek szerint van baráti, Isten szerinti és erotikus szeretet. A latin nyelvben még hozzátettek egyet mely a házastársak között lévő szeretetre vonatkozik. (szexus) Sajnos nem mindenki érti igazán és nem is akar különbséget tenni ezek között. A hétköznapi életben is keverik a gondolatot, de szent beszédekben és előadás tartóknál is előfordul téves értelmezés. Az lenne a jó, ha megértenénk, hogy szeretet kapcsolat nélkül az emberek élete sivár, boldogtalan lenne. Függetlenül a nemektől, gyakorolni kell az elfogadás, megértés, emberségesség, baráti szeretet, vagy isteni szeretet, (irgalmasság, beteg gondozás) szokását személyválogatás nélkül. Napjaink nagy problémája, hogy a közeli kapcsolatokban sajnos előfordul, hogy ezek a szeretet fokozatok hiányoznak, és a házasság vagy élettársi viszony csak a szexualitásban merül ki és nem jut tovább az isteni élet magaslataira. Rá kellene végre jönni, hogy a szeretet az nem csak egy szaporodási ösztön gyakorlása, hanem szeretet cselekvések sorozata azért, hogy betöltsük az Isten szent törvényét, melyet János apostol így fogalmaz meg: "Szeretteim szeressük egymást, mert a szeretet Istentől van, és aki szeret az Istentől született, és ismeri az Istent. Aki pedig nem szeret nem ismerte meg az Istent, mert az Isten szeretet!" János 1. 3:7-8 

Stílusos dekorációk © Minden jog fenntartva 2019
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el