Pünkösd.
Aratás, új kenyér.
(pünkösd napi gondolatok)
Az egyházi naptár szerint a húsvét ünnepe utáni fontos ünnep a pünkösd. Az egyre melegedő időjárás jótékony hatásának köszönhetően bizonyára virágzástermés látható fákon, növényeken. Nemsokára beköszönt a nyár a termés betakarítás ideje, mely mindenkit örömre hangol. Kívánom, hogy meg legyen asztalunkon a kenyér, tészta, gyümölcs, étel, ital. De ne felejtkezzünk el a lelki táplálékról sem. Pál apostol a Korinthusi I. levelében5,7 ezeket írja:
"Tisztítsátok el azért a régi kovászt, hogy legyetek új tésztává, minthogy kovász nélkül valók vagytok; mert hiszen a mi húsvéti bárányunk, a Krisztus, megáldoztatott érettünk." Két gondolatot emelhetünk ki az olvasott igéből: 1. Régi kovászból új tészta lesz. 2. A húsvéti bárány Krisztus által lehetséges ez a változás. Minden ember a bűnös világra születik, de a bűnt, mint régi kovászt el kell távolítani. A hitélet útján megújulásra, új tésztára van szükség. A bibliai ünnepek rendjében a pünkösd újabb lelki tanúságokkal szolgál. A keresztény író E. G. White azt írja: "Azok, akik elméjük megújulására, és az igazság megismerésére vágynak, tanulmányozzák a pünkösd, valamint a közvetlen azt követő napok történetét."A pünkösd neve az idők folyamán változott. Az ige szerint régen hetek ünnepe, aratási ünnep vagy árpa cipó ünnepének is nevezték.Izraelben hamarabb volt és kétszer is volt aratás.A magyarban használt pünkösd szó az újszövetségi görög szóból ered. ( pentekoszte= övenedik) V. Móz 16:16.v szerint három fő ünnep volt az ószövetségben, amelyre az Izrael fiainak a templomba kellett menni. 1. Kovásztalan kenyerek, vagy pászka ünnepe. 2. Hetek ünnepe, aratási ünnep és a 3. lombsátrak ünnepe. (PESZAH, SABUOT, SZUKKOT) Pál apostol a felolvasott igében összevonja az első két ünnepet. (húsvét, pünkösd)1 Kor. 5,7 "Tisztítsátok el azért a régi kovászt, hogy legyetek új tésztává, a minthogy kovász nélkül valók vagytok; mert hiszen a mi húsvéti bárányunk, a Krisztus, megáldoztatott érettünk."Az aratási ünnep kiemelkedő eseménye volt a zsenge kéve bemutatása, mely Jézus feltámadására utalt. I.Kor. 15, 20 "Ámde Krisztus feltámadott a halottak közül, zsengéjük lett azoknak, kik elaludtak." Jézus feltámadása után felment a mennybe Atyjához, és mint feltámadott bemutatkozott, majd visszajött a földre és még 40 napig tanítványai között tartózkodott. (Apcs. 1: 3) János evangéliuma (20: 16 -17) verseiben azt olvashatjuk, hogy Máriának azt mondta Jézus: "Ne illess engem; mert nem mentem még fel az én Atyámhoz..."Míg Jézus a mennyben járt, nem hagyta magára tanítványait, hanem már akkor Szentlelkét adta nekik. Ján. 20:19- 22. "... ezt mondta: Vegyetek Szent Lelket:" A Szentlélek kitöltése egy folyamatos esemény volt. Nyolc nap múlva pedig az egyik tanítvány Tamás bizonyságot nyert a feltámadásról és megtért. (Ján. 20, 26- 28.) A pünkösd napja az egyház születése, ezek után következett. A Szentlélek kiáradása az új kenyérrel van kapcsolatban Jézus példázata alapján. Mát. 13: 33, - (Luk 13: 20-21.) szerint. "Más példázatot is mondott nékik: Hasonlatos a mennyeknek országa a kovászhoz, a melyet vett az asszony, három mérce lisztbe kevert, amíg az egész megkelt." Jézus e beszédét az új kenyér ünnepén mondta el. Amíg a pászka ünnepe a bűn kovászáról szól a pünkösd ünnepe a jó értelembe vett kovászról beszél, melyben az új lelki értelmezést, élelmet adja az Úr népének. A pünkösd számunka azt jelentheti, hogy élő fogyasztható kenyérré, lelki tésztává válhatunk a Szentlélek által embertársaink javára, üdvösségére. Ámen!
Kívánok mindenki számára áldott, békés ünnepet!
